fredag 18 december 2009

Sara Bernhardt-bakelser

Allt som oftast gör jag biskvier någon gång under decembermånad. Det är ju rätt så pyssligt att göra det i och med de många momenten. Trots det är det helt klart värt besväret. I år bestämde jag mig för en ännu chokladigare variant och gjorde Sara Bernhardt-bakelser istället. Skillnaden mellan biskvier och Sara Bernhardt-bakelser är att biskvin fylls med smörkräm med kakao medan Sara Bernhardt bakelsen har en chokladtryffelfyllning. Mina bakelser är små och nätta så att det inte blir för mastigt.


Sara Bernhardt-bakelser, 30 stycken

300 gram mandelmassa

1 äggvita


Chokladtryffelfyllning:

150 gram choklad (Jag använde Fazers mörka bak&dessertchoklad)

2 msk smör

4 msk vispgrädde


Garnering:

150 gram mörk choklad

Lite matolja


Riv mandelmassa och vispa den med äggvitan. Klicka ut smeten på bakplåtsklädd plåt, drygt 1 tsk på varje. Platta till med mjölad hand. Grädda mitt i ugnen på 150 grader i cirka 10 minuter. Lossa kakorna från bakplåtspappret medan de är varma och låt svalna på ett galler.

Smält chokladen i vattenbad. Koka upp smör och grädde. Låt svalna aningen och vispa sedan ned i den smälta chokladen. Låt tryffelsmeten stå och svalna så att den blir tjock och fast. Bred tryffeln toppigt på kakorna med hjälp av en kniv. Kyl kakorna innan du doppar dessa i smält choklad med lite olja i.

8 kommentarer:

  1. Mmm så gott. Jag har aldrig gjort sara bernhardt-bakelser, bara biskvier. Men det lät gott med chokladtryffelfyllningen, så det måste man kanske ta och pröva på.

    SvaraRadera
  2. Biskvier är ju bara så himla gott, speciellt hemmagjorda.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. å jag älskar sådana här!! de är ju inte så svåra att göra, men ser avancerade ut. dina är kanonfina- jag blir toksugen!

    SvaraRadera
  4. Jag åt en sarah bernhardt senast igår! Supergod chokladkräm är det ju men oh vanliga biskvier är också favoriter :) !

    SvaraRadera
  5. Oj, vad gott! Och fina blev det också!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.