torsdag 25 november 2010

Tomattorsk med frasigt täcke och en kall citronsås

Snabblagad fiskrätt med mycket smak! Det är lite som en fiskgratäng men med frastäcke istället för krämig sås. Det går naturligtvis att välja annan fisk än torsk. Orginalreceptet kommer från min favoritkokbok ”En man, en kvinna, ett kök”. Men som jag alltid gör, har jag även denna gång justerat receptet lite grann.

Tomattorsk med frasigt täcke, 4 portioner

400 gram torsk
salt, svartpeppar
2 msk olja
1 dl vatten

Frasigt täcke:
2 dl ströbröd
½ tsk svartpeppar
¾ tsk salt
2 tsk torkad timjan
1 msk frysta örter provencale (Findus)
1 liten vitlöksklyfta, pressad
50 gram smör
3 tomater, skivade.

Häll olja och vatten i en ugnsform. Lägg i fisken i formen. Salta och peppra fisken. Tillaga fisken tills den är nästan klar (cirka 5 minuter) på 175 grader. Blanda ströbröd, svartpeppar, salt, timjan, örter och den pressade vitlöksklyftan. Smält smöret och häll ner den i blandningen. Rör om. Ta ut fisken ur ugnen och häll bort spadet. Skiva tomaterna och lägg på fisken. Strö över röran som ett täcke. Höj ugnsvärmen till 225 grader och ställ in formen i ytterligare 10 minuter så att fisken blir genomstekt och täcket får fin färg. Servera med ris och kall sås, t.ex. kall citronsås


Kall citronsås eller citrondressing

2 dl creme fraiche
½ dl majonnäs
salt
svartpeppar
½ pressad citron
lite socker
lite rivet citronskal
gurkmeja, om man vill ha en gulare sås
Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med ytterligare salt, peppar och socker. Passar bra till fisk!


3 kommentarer:

  1. Jag var inte alls sugen på morötter men det var det enda i grönsaksväg vi hade hemma, haha

    Ska kolla upp det, tack! (:

    SvaraRadera
  2. Roligt med nya recept på fiskgratänger, vi är lite dåliga på det faktiskt. Får ta och prova denna en gång.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en rätt helt i min smak. Perfekt med nya recept på fisk.

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.