tisdag 12 juli 2011

Rödvinbärssaft med vaniljsmak

Min snart 3-åring ville hjälpa till att plocka vinbär. Det går som alltid när småbarn ska plocka bär. Han gick runt busken och plockade ett bär här och sedan ett annat där. Det gick långsamt. Till slut dök han ner i min burk och plockade ett helt gäng där! ”Jag måste ha många” förklarade han. Efter att ha fyllt sin lilla burk med mina bär konstaterade han nöjt ”Nu är jag färdig!” och sprang upp till pappa för att visa sin skörd. Medan han plockade (läs snyltade) bär blev han varse om hur syrliga bären var och kom genast fram till att han inte gillade dem. Han beställde dock saft när jag föreslog att det gick att koka det också på röda vinbär. Här är resultatet och saften får ett gott betyg av hela familjen.

Receptet kommer från Dansukkers hemsida. Vaniljen ger en härlig smak och passar speciellt bra till allt möjligt i fikabröd! Nu får jag lust att ställa till med ett riktigt saftkalas med kakor och bullar i överflöd!


Rödvinbärssaft med vaniljsmak

2 liter röda vinbär
8 dl vatten
6 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 kryddmått atamon

Rensa och skölj vinbären och häll upp dem i en kastrull tillsammans med vattnet. Koka sakta upp under lock och låt småkoka i 10 minuter innan du låter dem rinna av genom en saftduk i 20 minuter. Häll tillbaks saften i kastrullen, tillsätt sockret och låt koka i 10 minuter. Ta bort kastrullen från plattan och skumma av saften noga. Rör ner vaniljsockret och atamon i en liten mängd saft. Tillsätt blandningen i saften. Häll upp i väl rengjord flaska. Förvara i kylskåp.

11 kommentarer:

  1. Det var väl det vi fick också smaka på och det var riktigt gott. Ska be mamma och försöka sig på denna recept om hon inte vill ge mig sen 2 liter vinbär ;)

    SvaraRadera
  2. Haha söt han är:)

    SvaraRadera
  3. Vad gulligt att han ville hjälpa till! I ett par minuter i alla fall ;) Och jag kan tänka mig att vanilj passar jättebra i vinbärssaft *mums*

    SvaraRadera
  4. Ha ha... Gullunge. Låter gott att smaksätta med lite vanilj.

    SvaraRadera
  5. Ha ha... Gullunge. Låter gott att smaksätta med lite vanilj.

    SvaraRadera
  6. min mat och vikt: Ber du riktigt snällt så får du säkert!

    Sanna: Visst är han!

    Alexandra: Vanilj och röda vinbär är suverän kombo har jag kommit framtill!

    Remsan: Det är det!

    SvaraRadera
  7. Så gott det låter. Jag älskar ju vanilj i allt, det rundar av det mesta på ett härligt sätt. Hade jag vinbär hade jag gjort din saft direkt.

    SvaraRadera
  8. Nu har gjort denna supergoda saft!!! Riktigt gott med vaniljsmaken. Bärmoset som blev kvar sparade jag och gjorde sylt på. Receptet finns nu på min blogg med länkning till dig såklart.
    Ha en bra dag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Therese! Tack för länkningen!

      Radera
  9. Jättefint recept som smakade hur gott som helst. Ska man sätta på korken på varm flaska eller hur är det med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade saften!
      Hmm... kork på flaska? Ingen aning faktiskt men jag brukar nog sätta korken på varm flaska i alla fall (och inget dramatiskt har inträffat)! :-)

      Radera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.